אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה

עסקאות נדל"ן הן נפוצות במיוחד בקרב משקיעים אשר מעוניינים לבצע עסקת נכסים מניבה ולייצר רווחים מעליית השווי של נכסי הנדל"ן. משקיעים רבים ואנשים פרטיים אשר מעוניינים למכור דירה בבעלותם צריכים לעקוב אחרי כללי המכירה והמיסוי בישראל.

החוק במדינת ישראל מטיל מגבלות על מכירה של דירה ועל זכויותיו של הבעלים בנכס. ההגבלות חלות בעיקר על נכסים שנרכשו במסגרת תוכניות מימון ממשלתיות כמו מכרזים לרכישת דיור ומחיר למשתכן אך גם בשאר העסקאות קיימות מגבלות שיש להכיר מקרוב. 

כאשר נשאלת השאלה אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה, לרוב התשובה היא תמיד. השאלה בה נעסוק במאמר זה היא אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה עם פטור ממס. כאשר אנו מבצעים עסקת מכירה אנו נדרשים לשלם מס מכירת דירה ראשונה ולכן על מנת למקסם את הרווחים מביצוע העסקה, חשוב לבצע את ההליך בצורה מחושבת ומיודעת ולצמצם ככל הניתן את תשלומי המס. 

אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה

אילו מיסים יש לשלם בעת מכירת דירה?

באופן כללי לא קיימת הגבלה על מכירת דירה. עם זאת, מדינה מטילה הגבלות וסנקציות כלכליות על מוכרים אשר מעוניינים למכור את דירתם טרם הסתיימה תקופת הזמן בחוק המאפשרת פטור ממס שבח או מס רכישה. חוק מיסוי מקרקעין, סעיף 1 קובע כי מכירה של זכות במקרקעין הינה העברה, הענקה או וייתור על זכות במקרקעין בתמורה או שלא בתמורה. הגדרת אופי העסקה משפיעה על סוג התשלום אשר תצטרכו לבצע שכן תשלום מס שבח מוטל בעת מכירה של נכס.

מס שבח הוא מס שמשולם על ידי בעל הנכס לרשות המיסים עבור רווח בעת ביצוע מכירה של הנכס. מדובר באחוז מהרווח של העסקה אשר מחושב על ידי ההפרש בין הסכום שבו נקנה הנכס לסכום בו נמכר. סעיף 39 לחוק מאפשר להקטין את מס השבח על ידי הכרה בהוצאות מסוימות אותן ניתן להפחית מרווח העסקה. 

כיצד משיגים פטור ממס שבח בעת מכירה של דירה?

בעסקת מכירה של דירה, מס השבח מושפע גם מתקופת הזמן בשבה החזיק הבעלים בנכס. החוק מעניק פטור משתלום של מס שבח כאשר מדובר במכירה של דירה שנרכשה לפני 18 חודשים ויותר. חשוב לציין שהפטור מוענק רק עבור מכירה של דירת מגורים ולכן חשוב לוודא את הגדרת הנכס שברשותם טרם ביצוע המכירה. כמו כן, הפטור מוענק רק למי שבבעלותו דירת מוגרים אחת בלבד. 

לחוק קיימים חריגים נוספים. כך לדוגמא מי שמחזיק בחצי דירה נוספת אשר התקבלה בירושה ייחשב כמי שבבעלותו דירה אחת בלבד. כאשר מדובר במכירה של דירה שהתקבלה בירושה חלים חוקים ופטורים נוספים. אולם, פטורים מתשלום מס שבח עלולים להיות לא מובנים לאזרח הפשוט ולכן לפני מכירת דירה חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום המקרקעין אשר מכיר את החוק על כל סעיפיו השונים ואת ההטבות השונות שיכול לקבל בעל המקרקעין.

לסיכום

חוק המקרקעין והמיסוי בישראל הוא חוק דינאמי אשר משתנה מעת לעת. מדובר בחוקי מיסוי אשר מתעדכנים לעיתים קרובות ומאופיינים בחוסר בהירות עבור אנשים שלא מתעסקים בתחום. לפיכך, במידה ואתם עומדים בפני מכירה של נכס ואתם שואלים את עצמכם אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה, חשוב שתפנו לעורך דין אשר מתמחה בתחום.

עורך דין מכירת דירה יעניק לכם ייעוץ מקיף ומקצועי בכל הנוגע למכירת הדירה שברשותכם. עורך הדין יעניק לכם המלצות ותוכנית פעולה שתסייע לכם בצמצום תשלומי המיסים וכך למקסם את הרווח הכלכלי שלכם מהעסקה. 

דילוג לתוכן