מס על מכירת דירה

כאשר אנשים רוצים למכור דירה, יש כמובן הרבה בירוקרטיה, בדיקות, סידורים, חוזים ועיסוקים. בין כל המשימות שלפניכם, חשוב שתדעו גם כמובן על המס שתצטרכו לשלם, במקרים מסוימים יכול להיות שתהיו זכאים לפטור, אך בדרך כלל, היום, רוב האנשים נדרשים לשלם את מס על מכירת דירה, וחשוב שתבינו היטב במה מדובר. מדובר במס שבח, אשר משתנה בהתאם לפרמטרים שונים, שעל ידי היכרות איתם, יש באפשרותכם לוודא שלא תשלמו מעבר לצורך. לחישוב המס יש כמה הרכבים ודקויות, הינה כל מה שאתם צריכים לדעת בכדי להבין מהו מס שבח וכמה באמת תצטרכו לשם. 

שינוי הרפורמה

עד לפני כמה שנים, רוב האנשים אשר מכרו דירות, לא היו חייבים בתשלום מס שבח, מכיוון שהיו הרבה אפשרויות לקבלת פטור. אך לאחר שינויים שנעשו בחוק, הוקמה רפורמה חדשה עם תקנות בהקשר לתשלומי מס שבח, על פיה היקף קבלת הפטור הצטמצם משמעותית, וכך רבים בישראל חייבים היום במכירת דירה לשלם את מס השבח הנקבע בחוק. לקבלת פטור חלקי או מלא, יש חישובי מס מורכבים למדי ולכן הרבה פחות קבלת פטור מבעבר.

מס שבח מקרקעין

מדובר במס המחושב בעת מכירה של דירה, המס מתייחס להפרש בין המחיר של הדירה בעת המכירה לעומת מחיר הדירה בו היא נקנתה על ידי בעל הנכס הנוכחי. נכנס בחישובי המס קיזוזים של הוצאות והשבחת הנכס, כמו עלויות שיפוצים, עמלת תיווך, מס רכישה, שכר טרחה לעורך דין ועוד. לכן חשוב מאוד לתעד ולשמור את על הפרטים והמסמכים בנוגע לכל הפעולות הללו, ובשלב מכירת הנכס, הן יוכלו להפחית את המס.

מס על מכירת דירה

עדכוני התקנות

כחלק מהתקנות החדשות, אדם אשר בבעלותו דירה אחת, יהיה זכאי לקבלת פטור במידה והוא מחזיק בדירה לפחות שמונה עשר חודשים. אדם אשר בבעולות מספר נכסים, יצטרך לשלם את המס על פי חשוב מותאם שנקבע בחוק, על פיו המס יחושב בהקשר לרווח היחסי במהלך השנים ותקופת האחזקה.

חישוב מס שבח

אם אתם מתכננים למכור דירה, חשוב לוודא לפני כן, אם אתם תצטרכו לשלם מס, ובמידה וכן, חשוב לנסות לחשב את מס השבח שיכול עליכם. בכדי לחשב את המס שתצטרכו לשלם, ישנם מחשבוני מס לשירות הציבור, מטעמם של רשות המיסים, דרך המחשבון ניתן לקבל מידע אודות גובה המס לעסקאות עתידיות ולקבל הערכה כללית על גובה המס. במחשבון ניתן להזין נתונים רבים בכדי לקבל תמונה ברורה שתוביל להשערה מדויקת ככל הניתן.

פטור מתשלום מס שבח

למרות השינויים שנעשו, עדיין ניתן לקבל זכאות לפטור חלקי או מלא מתשלום מס שבח, בהתאם לתנאים מסוימים. ישנם כמה מצבי תנאי המאפשרים את ההתקדמות לתהליך בקשה וקבלת זכאות לפטור.

  • דירת מגורים מזכה – דירת מגורים שהבנייה שלה הושלמה, ונמצאת בבעלות או חכירה כבר עשרים וחמש שנים או יותר, בבעלות אדם פרטי, ושימשה לצורך מגורים בארבע השנים לפני המכירה, זאת דירה אשר מוגדרת כדירת מגורים מזכה, והיא מאפשרת למצוא מסלול לקבלת פטור רלוונטי מתשלום מס שבח.
  • תקופת אחזקה – במידה ובעל הנכס מחזיק בדירה שמונה עשר חודשים או יותר לפני המכירה, וזאת היא הדירה היחידה בבעלותו , הוא עשוי להיות זכאי לקבלת הפטור.
  • ענייני ירושה – במצב של דירה אשר הועברה בירושה, זוהי דירה המקבלת זכאות לפטור ממס שבח, בתנאי שהיורש הוא צאצא של מוריד הנכס, ושלמוריש הנכס לא הייתה יותר מדירת מגורים אחת ביום שהוא נפטר.

משרד עורכי דין קינן, חיים ושות'

בכל מצב משפטי, בטח בהתנהלות עם הסיפור של מס על מכירת דירה, חשוב שיהיה לצידכם אנשי מקצוע שידעו לסייע לכם בתהליכים הצפויים לכם. משרד עורכי הדין קינן, חיים ושות׳ זהו משרד המתמחה בתחום הנדל״ן, ומטפל בעסקאות מסוג זה וליווי פרויקטים שונים בתחום. מטרת המשרד היא להציע שירותים משפטים ברמה הגבוהה ביותר שניתן, ולהעניק שירות בסטנדרט גבוה ולא מתפשר.

לסיכום

תשלומי מיסים זה תמיד עיסוק לא נוח, אבל זה חלק מהעולם הזה והמעט שניתן לעשות זה לוודא שאתם בקיעים בתחום ככל הניתן ומודעים למה שהחוק מאפשר לכם. בעזרה מקצועית של עורכי דין מנוסים ומומחים בתחום, תוכלו למצור את הדרך הטובה ביותר להתנהל בסיטואציה שלכם, ואפילו לקבל פטור חלקי או מלא בהתאם לתנאים.

דילוג לתוכן