איך להוכיח רשלנות במקרקעין

רשלנות במקרקעין מתייחסת למצב שבו התבצע מחדל במהלך תהליך הרכישה או המכירה של הנכס. כך עשוי להיגרם נזק ללקוח, שעשוי במקרים מסוימים להסתכם במיליוני שקלים. אם עורך הדין לא ווידא למשל שהנכס לא מעוקל למרות שהייתה לו אפשרות לעשות זאת, מדובר בעילה סבירה לתביעה בגין רשלנות.

במקרים שבהם עולה כי עורך דין מקרקעין התרשל בתפקידו ואכן ברור שההתרשלות הסבה נזק ללקוח, כדאי לשקול הגשה של תביעה עקב רשלנות הנובעת מחוסר מקצועיות. עסקאות נדל"ן הן עסקאות בהיקפים גדולים ומשמעותיים במיוחד.

משום כך, התרשלות במקרים כאלו עשויה לגרום לנזקים כלכליים כבדים מאוד. לכן, במקרים כאלו מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של משרד עורכי דין המתמחה בתחום המקרקעין.

רשלנות במקרקעין – איך להוכיח?

בשביל להוכיח רשלנות במקרקעין, צריכים להתקיים שני תנאים:

  1. יש להראות ולהמחיש שהתרחשה רשלנות מקצועית אמיתית מצד עורך הדין המעורב בעסקה.
  2. יש להראות ולהוכיח שכתוצאה מאותה רשלנות נגרם נזק לתובע.

במילים פשוטות, לא מספיק להראות שעורך הדין התרשל. צריך גם להראות שנגרם לנתבע נזק משמעותי כתוצאה מכך. רק בהתקיים שני הסעיפים הנדונים, קיימת סבירות שהנתבע אכן יקבל פיצוי כספי.

איך להוכיח וכיצד להימנע רשלנות במקרקעין

מה מצופה מעורך דין בעסקת מקרקעין?

על מנת להבין אם עורך הדין שלכם אכן התרשל במילוי תפקידו, צריך להבין קודם כל באילו דרישות הוא צריך לעמוד.

להלן נפרט אודות דרישות אלו:

  • בדיקה של זכויות הצד המוכר – יש לוודא שהמוכר הוא אכן בעל הזכויות בעסקת המקרקעין. כמו כן, יש לבדוק שלא קיימות הגבלות כלשהן שעשויות למנוע את העברתן של זכויות אלו על שמו של הרוכש. אם במקרה ישנן הגבלות, יש להתייחס לכך בכתב ולהסביר כיצד הגבלות אלו עתידות להיות מוסרות.
  • בדיקה של סטטוס המקרקעין – יש לוודא שאין בעיות תכנוניות כלשהן בנכס הנמכר. אם אין לעורך הדין את הידע המקצועי כדי לבצע בדיקה זאת, עליו להפנות את הלקוח אל גוף מקצועי שיכול לסייע לו בכך.
  • בדיקה של הסכם המכר או הרכישה – על עורך הדין תמיד מוטלת החובה לוודא שהסכם הרכישה או המכירה מגן על הלקוח שלו בצורה אופטימאלית ושאין מניעה כלשהי להשלים את העסקה. כמו כן, עליו להגדיר מנגנון שיגן על הלקוח שלו במקרה של הפרת ההסכם.
  • התרעה ואזהרה מפני סיכונים כלכליים – על עורך הדין להתריע בפני הלקוח על הוצאות שכרוכות בביצוע העסקה, לרבות מיסים. עורך דין שלא מתריע בפני הלקוח שלו אודות סיכונים כלכליים מעין אלו, מסתכן בתביעה.

כיצד ניתן להימנע מרשלנות בתחום המקרקעין?

על מנת לצמצם ככל האפשר את הסיכון למקרה שבו תידרש הגשת תביעה בגין רשלנות במקרקעין, יש חשיבות רבה לבחירה של עורך דין מנוסה, איכותי ומקצועי אשר בקיא בכל דיני המקרקעין ובדרישות החוק.

הדבר החשוב ביותר בהקשר זה הוא לא להתפשר על עורך דין שגובה שכר טרחה נמוך אך הינו חסר ניסיון וידע.

עסקת מקרקעין היא בדרך כלל אחת העסקאות המשמעותיות, הגדולות והמורכבות ביותר בחייו של כל אדם. משום כך, אין להקל ראש בעת בחירת עורך הדין שילווה ביחד אתכם את התהליך.

משרד עורכי דין מנוסה ומקצועי בתחום המקרקעין

משרד עורכי הדין קינן, חיים ושות' מתמחה בהענקת ליווי משפטי לעסקאות נדל"ן מסוגים שונים ומגוונים.

משרדנו עוסק בתחום הנדל"ן והמקרקעין כבר למעלה מעשרים שנה. במהלך פרק זמן זה צברנו ותק וניסיון רב בטיפול במאות תיקים בתחום של המקרקעין.

אז אם חיפשתם משרד עורכי דין שיעניק לכם ליווי משפטי מקצועי בתחום הנדל"ן הגעתם למקום הנכון. צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.

דילוג לתוכן