מכירת דירה שהתקבלה בירושה

לפני שנדבר על מכירת דירה שהתקבלה בירושה, חשוב לדעת שכאשר אנחנו מקבלים דירה בירושה, אנו מקבלים זכויות וחובות שונות המטילות עלינו אחריות במספר רב של תחומים.

החוקים והדרישות שהמחוקק הישראלי מציב בכל הנוגע לדירות אשר התקבלו בירושה הינו שונה לחלוטין מהחוקים והחובות הקשורות לדירות אשר נרכשו על ידי הבעלים. חלק מהיורשים בוחרים להתגורר בדירה שהתקבלה בירושה ואחרים מחליטים לפתוח בהליך מכירת דירה שהתקבלה בירושה ולכן חשוב לפנות לגורמי מקצוע שיסייעו לנו לבצע את ההליך ביעילות, במהירות ובהצלחה. 

במידה ואתם מעוניינים לדעת אילו מיסים יש לשלם בעת מכירת הדירה יש לפנות לחוק הישראלי אשר קובע אילו מיסים יש לשלם כאשר מוכרים דירה שהתקבלה בירושה. כיוון שמדובר בעסקאות מכירה, יש לשלם מיסים למדינה כאשר המס מחושב על ידי אחוז מסוים מהרווח של העסקה. הבעיה אשר מתעוררת בכל הנוגע לדירות המתקבלות בירושה היא שהבעלים הנוכחיים הם אינם מי שרכשו את הדירה ולכן קיים קושי לחשב את הרווח מהעסקה המבוצעת. 

החוק הישראלי קובע שהעברת דירה בירושה אינה נחשבת עסקה לפי הוראת החוק ולכן אינה כרוכה בתשלום מס שכן בישראל אין מס ירושה. החלטה זו נקבעה בסעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין אשר קובע כי "הורשה איננה מכירה או פעולה באיגוד לעניין חוק זה". כלומר, משמעות החוק היא שכל עוד היורשים לא מבצעים מכירה של דירה הם אינם מחויבים לשלם מס במרבית המקרים.

מכירת דירה שהתקבלה בירושה

כיצד מוכרים דירה שהתקבלה בירושה?

הצעד הראשון הוא העברת הבעלות בדירה ליורשים. ראשית יש להגיש בקשה לצו ירושה או לחילופין בקשה לקיום צוואה, במידה והמוריש הותיר אחריו צוואה. את הבקשה יש להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים. על מנת לבצע את ההליך בצורה המהירה והיעילה ביותר חשוב לפנות לעורך דין עם מומחיות במיסוי מקרקעין אשר יסייע לנו להעביר את הנכס על שמנו וימליץ על צעדים נוספים בהמשך בכל הנודע לפטור ממס שבח והליך המכירה עצמו. 

במידה והדירה הועברה ליורשים לאחר מות הבעלים המקוריים, החוק מעניק פטור במקרים מסוימים מתשלום מס רכישה ומס שבח. חשוב לציין שאתם תדרשו לשלם מס שבח במידה ולא תגישו בקשה לפטור לפי התנאים הנדרשים בחוק. מדובר בפטור שלא נתן באופן אוטומטי ולכן אם אתם חושבים שאתם זכאים לקבלת הפטור, חשוב לפנות ולצרוך את שירותיו של עורך דין מכירת דירה שיבחן את המקרה שלכם לעומק. 

על מנת לקבל פטור ממס שבח יש לעמוד במספר תנאים שהמחוקק קבע. ראשית החוק קובע שהדירה צריכה לשמש כדירת מגורים והיורש הוא צאצא או בן הזוג של המוריש. שנית, צריך לוודא שבבעלות המנוח הייתה רק דירה אחת ושבמידה והוא היה בחיים הוא היה זכאי לפטור ממס שבח. 

לאחר שהגשת בקשה לקבלת הפטור, חשוב לבצע הערכת שווי של הנכס שברשותכם. כפי שאתם יודעים שוק הדיור משנה לעיתים קרובות כך ששווי הדירה עלול להשתנות לפי המגמות השונות בשוק. בשנים האחרונות שוק הדיוק ממשיך לגדול ולצמוח מיום ליום. הגידול בביקוש והירידה בהיצע מובילים לעליית מחירים בשוק. עליית המחירים משחקת לטובת המוכרים שכן מחיר הנכס צפוי לעלות עם הזמן. 

צעדים חשובים טרם מכירת דירה שהתקבלה בירושה

אם אתם מעוניינים לפתוח בהליך מכירה דירה שהתקבלה בירושה, חשוב שתעשו כל מה שניתן למקסם את הרווח שלכם מהעסקה. במקרים רבים, דירות שהתקבלו בירושה עלולות להיות מוזנחות ולא מתאימות לסטנדרט החדשני של הדירות בימינו. לפיכך, ייתכן שיש לבצע התאמות ושיפוץ חלקים מסוימים בדירה על מנת למקסם את הרווח ולקצר את הליך מציאת הרוכשים. 

על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות חשוב להיעזר בבעלי מקצוע שיסייעו בשיפוץ הדירה וימליצו על השינויים הנדרשים. לאחר שביצעתם את כל השינויים הנדרשים בדירה, חשוב לפנות לבעלי מקצוע אשר יבצעו הערכת שווי מדויקת ומקצועית על מנת לאמוד את שווי הדירה שקיבלתם בירושה ובהתאם לגבות את המחיר הראוי עבורה. 

לסיכום

אם אתם צפויים לקבל דירה בירושה ואתם מעוניינים בהליך מכירת דירה שהתקבלה בירושה, חשוב שתפנו לעורך דין המתמחה במכירת דירת שהתקבלה בירושה. מס על מכירת דירה עלול להוות סוגיה מבלבלת ולא פשוטה להבנה ולכן חשוב שיהיו לכם כל הכלים והמידע לקבל החלטה מושכלת בסוגיה.

דילוג לתוכן