מס מכירת דירה ראשונה

מעוניינים למכור את דירת המגורים שברשותכם? יכול להיות שמגיע לכם פטור ממס על מכירת דירה ראשונה. במאמר הבא אנחנו הולכים להסביר לכם את המושגים החשובים שצריך להכיר: מהו מס שבח, למי מגיע הפטור, האם צריך ליווי של איש מקצוע במכירה, ואיך כל זה קשור לרפורמה שהתרחשה במיסוי הנדל"ן לפני כמעט עשור.

 השורה התחתונה היא שכדי למכור דירה ברווח מקסימלי, צריך להכיר את הזכויות המגיעות לכם על פי חוק. כל הפרטים לפניכם. 

מהו מס ממכירת דירה ראשונה?

באופן עקרוני, עסקאות נדל"ן בישראל מחוייבות במס שבח, לרבות מס מכירת דירה ראשונה. עם זאת, נקבעו הקלות ופטורים שמטרתם להקל על האזרח הפשוט לרכוש דירה על פי יכולתו. הקלות אלו אינן מיועדות למשקיעים בעלי דירות רבות, אלא לאנשים המחזיקים בדירות מגורים.

מס שבח על דירה ראשונה

מס על מכירת דירה הוא למעשה סוג של מס שבח מקרקעין. החישוב מתבסס על העלייה בערך הדירה מזמן הקנייה שלה עד לזמן המכירה. עלייה זו נובעת משיפוצים שנעשו, שווי השוק האובייקטיבי, וכיוצא בזה. ההוצאות מגולמות גם הן בתוך החישוב – החל משכר טרחה של עורך דין ועד תשלום למתווך, לקבלן וכו'.

מס מכירת דירה ראשונה

מי חייב במס על מכירת נדל"ן?

עד לשנת 2014, קבלת פטור ממס על מכירת דירה ראשונה הייתה עניין די פשוט. בעלי דירות מרובות היו יכולים למכור אותן במרווחים של ארבע שנים, ובצורה זו לבטל את הצורך בתשלום. אלא שהיום, הכללים השתנו, והפטור ניתן רק למי שיש בבעלותו דירה אחת בלבד. 

פטור על דירה ראשונה

פטור ממס על מכירת דירה ראשונה נתן למי שיש ברשותו דירה אחת בהווה (כלומר – אם היו לכם שלוש דירות, ותמכרו אותן בזו אחר זו, המס ישולם רק בעבור השתיים הראשונות). שימו לב כי הדירה צריכה להיות בבעלותכם לפחות 18 חודשים טרם המכירה. עורך דין מכירת דירה יכול לעזור לכם להשיג תנאים טובים יותר, לרבות פטור ממס.

תנאי מקדים – דירת מגורים מזכה

להוציא מקרים חריגים במיוחד, דירה אשר פטורה ממס במכירה הינה דירת מגורים בלבד, ולא כזו שמשמשת לצרכים עסקיים. 

מקרים חריגים הם בתי ספר, גני ילדים וכן דירות שהתקבלו בירושה. זאת אך ורק כאשר בבעלות המוריש הייתה דירה אחת ולא יותר. 

האם צריך להתייעץ עם עו"ד על מכירת דירה?

בזמן מכירת דירה, יש חשיבות גדולה לייצוג הולם ומקצועי. קיימת אחריות עורך דין בעסקת מקרקעין, אשר מעוגנת בחוק. כלומר – במקרה של רשלנות מצד עורך הדין, מוכר הדירה זכאי להגיש תביעה לפיצוי כספי.

מכיוון שאתם לא רוצים להגיע למצב הזה, כדאי לבחור מראש בעורך דין אמין ובעל נסיון.

ואם יש דירה אשר שייכת לאשתי או לילדי?

לפי רשויות המס, התא המשפחתי נחשב ליחידה אחת – דהיינו, אם למי מבין שני בני הזוג יש דירה בבעלותו, אזי שמכירת הדירה של בן הזוג השני לא תיחשב למכירת דירה ראשונה. הדבר תקף גם לגבי דירות הרשומות על שמם של ילדים מתחת לגיל 18.

קבלת פטור ממס על מכירת דירה ראשונה עם קינן, חיים ושות'

אנחנו במשרד עורכי דין קינן, חיים ושות' מתמחים בעסקאות נדל"ן מכל הסוגים: רכישה ומכירה של נכסים, השכרה ועוד. אנחנו מעניקים ללקוחותינו שירות אישי ומוקפד. הערכים המובילים אותנו הם מקצועיות, אמינות ושקיפות מלאה.

אתם מוזמנים לפנות אלינו דרך האתר לקבלת פרטים נוספים אודות המשרד ואנשי המקצוע הנמצאים בו. נשמח לעמוד לשירותכם בכל שלב.

דילוג לתוכן