פטור ממס רכישה על דירה שניה

אם אתם עומדים בפני רכישת דירה שנייה ותשלום מס רכישה, כדאי שתדעו שגובה המס אינו אחיד, ויכול להיות שמגיעה לכם הנחה משמעותית. מהם הקטגוריות של רוכשי הדירות, מה ההבדל בין משקיעים למשפרי דיור, ומה תפקידם של אנשי המקצוע אשר ילוו אתכם בתהליך?

קראו את הכתבה הבאה, המכילה את כל הפרטים שחשוב לדעת כשמבצעים את אחת העסקאות החשובות ביותר בחיים.

מהו מס רכישה על דירה שניה?

מס רכישה על דירה שניה הוא מס המוטל מטעם המדינה. מדובר בסכום משתנה – ככל שערך הדירה גבוה יותר, כך גם שיעור המס עולה. כפי שניתן להבין, העיקרון שעומד מאחורי קיומן של מדרגות מס אלו, הוא הקלה על זוגות צעירים שרוצים לרכוש דירה ראשונה או שניה בערך ממוצע, לעומת בעלי אמצעים שמעוניינים לרכוש דירות יוקרה או סוחרים בשוק הנדל"ן.

גובה מס רכישה על דירה שניה

גובה מס הרכישה על דירה שניה הוא בסביבות חמישה אחוזים, ומתעדכן משנה לשנה. המצב שמדינת ישראל הייתה נתונה בו הביא באופן עקיף לצניחת אחוזי המס.

פטור ממס רכישה על דירה שניה

מי זכאי לפטור ממס רכישה על דירה שניה?

אוכלוסיות אשר זכאיות לפטור

קיימות מספר אוכלוסיות אשר מוגדרות בחוק כזכאיות לפטור ממס רכישה על דירה ראשונה ואף על דירה שניה. במקרה של דירה שניה, הפטור לרוב ניתן למשפרי דיור, כלומר – מי שמעוניין למכור את הדירה שברשותו ולרכוש דירה אשר מתאימה יותר לצרכיו.

פטור ממס רכישה על דירה שניה למשפרי דיור

משפרי דיור הם זוגות, משפחות או בודדים מעל גיל 35 אשר יש בבעלותם דירה או קרקע המיועדת לבנייה. משפרי הדיור זכאים להנחה במס הרכישה על דירה שנייה, זאת מתוך הצורך שלהם להעלות את איכות החיים האישית והמשפחתית ולקנות דירה חדשה והולמת יותר.

ליווי מקצועי ברכישת דירה שניה

עורך דין 

ביצוע של עסקת רכישה בליווי עורך דין מקרקעין היא מומלצת ואף מחייבת. קבלה של שומת מס רכישה על דירה שניה, העברת בעלות, וכו', הן כולן הליכים ביורוקרטיים אשר דורשים התמצאות בחוק הישראלי. היכרות עם תקדימים היא הכרחית על מנת להימנע מתקריות בלתי נעימות. 

שמאי מקרקעין

שמאי מקרקעין הוא בעל מקצוע אשר תפקידו להעריך את שווי הנכס, ולחוות הדעת שלו יש תוקף משפטי. לכן, מומלץ להיעזר בשמאי מטעמכם, גם אם יש שמאי אשר נשכר על ידי השותפים האחרים לעסקת הרכישה.

הוצאות נלוות שאינן מס רכישה

היטלים ומיסוי

מלבד מס רכישה על דירה שניה, יש הוצאות נוספות אשר כרוכות בהליך הביורוקרטי. הוצאות אלה כוללות היטל השבחה, מס ערך מוסף, תשלום לבעלי מקצוע אשר מלווים את העסקה, שיפוץ הדירה ועוד.

שיפוץ

שיפוץ הדירה לרוב יהיה הכרחי למטרות השכרה, בעיקר במידה ומדובר במבנה ישן יחסית. היקף השיפוץ הראשוני ישפיע במידה רבה על עלויות התחזוקה השוטפת, ולכן שיפוץ שטחי עלול לעלות ביותר לאחר שייכנסו שוכרים. מומלץ לבדוק היטב את תשתיות הדירה (מים, חשמל, ביוב) מבעוד מועד ולוודא את תקינותן.

קבלת פטור ממס רכישה על דירה שניה

כמה מילים לסיכום: גם אם לא תמיד ניתן לקבל פטור מלא ממס רכישה על דירה שניה, ברוב המקרים ניתן להפחית אותו וכן לקצץ גם בהוצאות הנלוות. לכן, חשוב לבצע את התהליך יחד עם עורך דין מתחום המקרקעין אשר מתמצא בעולם הנדל"ן ויוכל לעזור לכם לעבור את התהליך הבירוקרטי בזריזות וביעילות.

אם אתם מעוניינים בסיוע ברכישת דירה שניה, פנו אלינו לקבלת ליווי מקצועי מהשורה הראשונה.

דילוג לתוכן